Fabrica de chibrituri Timișoara
 

           Acasă Colecția Galeria foto Diverse Linkuri

 

          Cea mai veche fabrică de chibrituri din Ardeal şi Banat a funcționat la Timişoara.
Înființata în anul 1883, a funcționat până în anul 1963.

vezi clipul filmat in data de 24 decembrie 2009
Coșul fabricii de chibrituri
 

Imagini foto actuale cu fosta Fabrică de chibrituri din Timişoara
realizate în anul 2005
Coşul fostei Fabrici de
chibrituri din Timişoara
 (1883 - 1963)
văzută de pe str. căpitan Damșescu
Fabrica propriu-zisă se află în interiorul curţii
( vezi imaginea din mijloc), ea fiind flancată de corpuri de clădiri
Coşul fostei Fabrici de
chibrituri din Timişoara
 (1883 - 1963)
văzută de pe str. căpitan Damșescu

 Fabrica se află pe malul râului Bega, in cartierul Iosefin

 

Coșul fostei Fabrici de chibrituri din Timișoara.

Pe coș e vizibil cuvântul scris în limba maghiară
 GYUFAGYÁR, în traducere însemnând
 fabrică de chibrituri

 

Coșul fostei Fabrici de chibrituri din Timișoara,
văzută din depărtare de pe malul râului Bega
  Imagini foto din anul 2009  
         

 


vezi și clipul filmat in data de 24 decembrie 2009
Coșul fabricii de chibrituri
 

 

 

Clădirea fostei fabrici mai există și azi și se află pe malul râului Bega, Splaiul Tudor Vladimirescu, între străzile Crizantemelor și Damșescu, într-o curte interioară, flancată de jur împrejur de corpuri de clădiri. Pe partea de vis-a-vis a canalului Bega, se află la aproximativ 200 m, Solventul.
Din exterior se văd doar coșul fabricii și corpuri de clădiri construite de fosta fabrică Tehnolemn după preluarea Fabricii de Chibrituri,
coșul fabricii rămânând intact și fiind vizibil de la distanța.

               

horizontal rule

    


Materiale scanate și traduse de către domnul Kőnig Tiberiu din Timișoara


Vedere de la începutul secolului XX (colecția dlui
nig Tiberiu)
Corpuri de clădiri și coșul Fabricii, în partea stângă, plan apropiat

=============================

Dr. Berkeszi  István: Temesvár  Szabad Királyi Város kis Monográphiája,
Temesvár 1900,  178- 179 oldal

          Textul tradus:

          Mai nou a luat amploare fabricația de chibrituri. Fabrica  de Chibrituri Timisoara a fost fondată în anul 1883 de către Steiner Károly junior.
          După ce a trecut de mai multe ori prin proprietatea a diferite persoane în anul 1899, a fost transformată într-o societate acționară, moment din care a înregistrat un progres considerabil. Președintele întreprinderii era baronul Nikolits Fedor, iar director Szana Zsigmond.
          Dacă până în urmă cu câțiva ani fabrica importa din Austria bețele de chibrituri și cutiile, acum toate acestea le realizează singur din lemnul autohton. Fabrica are 56 diverse tipuri de mașini și 300 de muncitori. Producția zilnică este de 40 de milioane de bețe de chibrituri, 150 000 de cutii de chibrituri și
50 000 de ambalaje de hârtie.
          Produsul fabricii cel mai preferat de public este chibritul marca EMKE, comercializată sub protecția societății de educație publică din Ardeal, care a micșorat mult importul chibriturilor din Austria. Fabrica donează 5% din câștigul net societății Emke, ceea ce înseamnă  anual circa 5.000 de coroane.

          Exportul de produse este în creștere, momentan exportând în țările balcanice dar și în Asia.

                            Textul original:


==============================

Ármin Barát: Die königliche Freistadt Temesvár, 1902 pag. 172-174

 Textul tradus:

Mai nou a luat amploare fabricația de chibrituri. Prima Fabrică Timișoreană de Chibrituri, Unsoare de Căruță și Tehnică Chimică a fost fondată în anul 1883 de către Karl Steiner junior, și de la un început mic, modest, s-a dezvoltat în cea mai mare fabrică de acest gen din Ungaria.
     Încă acum 4-5 ani necesarul de chibrite al Ungariei în așa-zisul sortiment “suedez” a fost adus majoritar din Austria, iar astăzi Fabrica de Chibrituri Timișoreană a exclus produsele străine nu numai în propria țară, ci-și trimite produsele și în Galiția și Bucovina. Chibriturile timișorene au devenit o marcă căutată și îndrăgiră și în orient. Rusciuc, Varna, Sofia, Constantinopol, Salonic, Smirna, Mesina sunt locuri importante în care au pătruns produsele acestei intreprinderi în dezvoltare.
     Amenajarea tehnică măreață, unică în toată monarhia pentru producerea produselor suedeze este o consecință a acestor succese. Acum un an și jumătate, fabrica a obținut prima mașină inventată în Belgia și fabricată în Germania, care are o lungime de 22 m și care produce chibriturile suedeze într-un proces continuu de producție unic. Pentru confecționarea cutiilor și prelucrarea lemnului le stau la dispoziție instalații mecanice mărețe.
    Fabrica produce zilnic 40 milioane de bețe de chibrit, 250.000 de cutii și 90.000 de plicuri. Pentru aceste cantități colosale se utilizează anual 500 vagoane de lemn, ceea ce înseamnă 50.000 de metri steri. Fabrica produce din aceasta 120.000 kg de hârtie; se prelucrează cca. 80.000 kg de clei, amidon din cartofi și amidon din cereale. Se pare că această intreprindere cuprinde cele mai variate industrii. Două cazane cu suprafața de încălzire  de 160 m² și trei mașini cu aburi asigură forța motrice necesară. Un dinam asigură iluminatul intreprinderii și acționează și ventilatoarele. Fabrica dă de lucru la 400 de oameni a căror muncă e ușurată de felurite instalații.
     Președinte al intreprinderii este consilierul intim baronul Fedor Nikolics, președinte al direcțiunii este Ferdinand Lui, director general Sigismund Szana, consilieri directorali sunt domnii L. v. Fischer, Iosef Csassnek, Ig. Schwarz, Sever P
ápaffy, I. Kassai, dr. Eduard Dobrov. Consilieri supraveghetori sunt domnii Nik. Csassnek, Iosef  Adler, G. Weiterschütz.

               Textul original:

==========================

Borovszky Samu, Temesvármegye és Temesvár története 1913-ból 

         Textul tradus:    

     Prima Fabrică de Chibrituri, Unsoare de Căruță și Produse Chimice din Timișoara S.A. s-a constituit în anul 1894, pe o suprafață de 8000 metri pătrți.
     Fabrica prelucrează anual 420 de vagoane de lemn ca materie primă. Produce o varietate mare de sortimente și mărimi de chibrituri suedeze, chibrituri cabinet și chibrituri cu fosfor, cremă de pantofi, cremă de piele și arme, creme de lustruit și esență de albăstreală. Specialitățile fabricate au fost, chibriturile marca EMKE, crema de pantofi EMKE, chibriturile de siguranță.
Sunt utilizate încontinuu 3 cazane de aburi și 120 de diverse mașinării, și 400 de muncitori. Forța motrice este asigurată de un cazan de aburi de 120 cai putere.
Producția anuală este de 300 vagoane de diverse sortimente de chibrituri, 30 de vagoane de unsoare de căruță, 5 vagoane de grăsimi și creme de lustruit, 90,000 de duzini de cremă de ghete și 20.000 de duzini de albăstreală.
Realizează export în Turcia, Egipt și Bulgaria. Piața internă acoperă întreaga țară, Ungaria. Cu utilajele moderne și capacitatea de producție pe care o are, se situează pe primul loc, între fabricile de același profil.
              

              
T
extul original:

==========================

Josef Geml, Alt-Temesvar im letzten Halbjahrhundert 1870-1920, Helicon Timișoara 1927

                 Textul tradus:      

Prima Fabrică de Chibrituri, Unsoare de Căruță și Produse Chimice din Timișoara S.A. a fost fondată deja în anul 1883 ca fabrică a lui Karl Steiner junior.
     A trecut apoi în proprietatea lui Alexander Kohn și Josef Herzl, până când a obținut-o actuala societate pe acțiuni în anul 1894.
     La sfârșitul anilor 1890 și începutul secolului XX, director general a fost Sigmund Sana, și în cadrul direcțiunii au fost angajați cetățeni proeminenți locali, ca L. Von Fischer, Josef Csasznek, Ig. Schwarz, Xaver P
ápaffy, Eduard Dobrov.
     În această epocă fabrica s-a dezvoltat dintr-o mică începătoare în cea mai mare din Ungaria. A achiziționat o mașină inventată în Belgia și produsă în Germania care producea chibritele „suedeze
” în proces continuu de fabricație, și a utilizat cele mai dezvoltate mașinării pentru fabricarea cutiilor și prelucrarea lemnului. Energia de acționare era produsă de două cazane cu abur cu suprafața de încălzire de 160 m² și de două mașini cu aburi de 150 cai putere.
     O specialitate o constituiau chibrit
urile marca „Emke”. Fabrica prelucrează anual 420 vagoane de materie primă și produce 300 vagoane de chibrituri, 30 vagoane de unsoare de căruță, 5 vagoane de grăsimi și creme de lustruit, 100.000 duzini de cutii de cremă de ghete și albăstreală. În ciuda multitudinii de mașini, fabrica dă de lucru la 400 de muncitori, și ocupă 8000
m² pe malul stâng al Begheiului.
     De la începutul acestui secol, directorul intreprinderii este Julius Neubauer; aparține concernului Szana.

               Textul original:

 

 

   Recent a apărut un articol despre fosta Fabrică de chibrituri din Timișoara, în ziarul Primăriei Municipiului Timișoara, Monitorul, care poate fi citit și online la adresa:  http://www.primariatm.ro/  , articol semnat de domnul Octavian Leşcu. Un articol din seria Istoria orasului tau, care-și propune să prezinte istoria  industriei locale, domnul Octavian Leşcu fiind unul dintre cei mai de marcă colecționari de cărți poștale vechi dar și o enciclopedie vie a tot ce inseamnă Timișoara de ieri.

 

horizontal rule

 

Produsul fabricii cel mai preferat de public era chibriturile marca EMKE. Fabrica dona 5% din câștigul net societății Emke (societate de educație publică din Ardeal), ceea ce însemna  anual circa 5.000 de coroane.
 


Ilustrată de la începutul secolului XX, anul 1905, care făcea reclamă la cutiile de
chibrituri marca EMKE


Eticheta cutiei de chibrituri marca EMKE

 

horizontal rule

 

Câteva informații culese de subsemnata despre Fabrica de chibrituri din Timișoara:
 

Conform unui articol apărut în ziarul  Nădejdea, Anul 1, Nr.14, Timișoara,
Miercuri 27 aprilie 1921
,

 

     În perioada de dinainte de 1918, Fabrica de chibrituri din Timișoara, era sucursala Societății Anonime „Solo” din Viena și purta denumirea de „Szikra”, în românește „Schântea”. Sub regimul ungar avea dreptul comerțului liber în ce privește producția. La data apariției articolului era monopolizată de Stat, fabrica având obligația a-i ceda toată producția, iar scurt timp Statul o va prelua în  tot complexul ei.
     Avea una dintre instalațiile cele mai moderne. Toate mașinile erau de proveniență din Gemania. Alături de fabrica de chibrituri mai era instalat
ă o fabrică de chimicale, care producea și crema de ghete, vax, vânățele și altele.
     Numărul muncitorilor era 240, bărbați și femei. Câștigul unui muncitor era de 30-40 lei la zi. Afară de aceasta ei mai primeau alimente în preț redus.
     Fabrica producea la zi 220.000 cutii de chibrituri.
     Materialele necesare la fabricarea chibriturilor erau: clor-kaliu, parafina, fosfor si bețisoare de lemn.
     Toate aceste elemente - cu excepția lemnului - se procurau direct din Germania și Sicilia. Lemnul necesar pentru bețisoare se furnizau din comuna Cireșa (Județul Caraș-Severin).
     Statul prelua stocul întreg de chibrituri și îl plasa pe piață prin Depozitele de tutun din Timișoara, Târgu-Mureșului, Oradea-Mare și Deva.
     Statul prelua chibriturile cu 20 bani –
cutia, și o vindea pe piață cu 50 bani. Profitul la zi era 66.000 lei.

 

Spicuiri din: Timișoara, Pagini din trecut şi de azi, Timișoara 1969,
autori Ștefan Pascu, Ioan Zahiu, Aurel Tinta
despre câteva aspecte sociale și de istorie economică specifice vremii

          În ultima treime a secolului al XIX-lea, când în Europa occidentală începuse procesul de trecere a capitalismului la stadiul monopolist, în Banat şi Transilvania continua dezvoltarea industriei capitaliste, se dezvolta burghezia și proletariatul industrial.
          Cea mai dezvoltată ramură, în care s-a plasat un masiv capital al comercianților a fost industria ușoară. În perioada respectivă iau ființă numeroase fabrici printre care și „Fabrica de chibrituri”, în anul 1883, pusă în mișcare de forța aburului, cu o producție anuală de 300 vagoane de cutii de chibrituri, 30 vagoane unsoare pentru căruțe și 5 vagoane unsoare pentru pantofi.
          Dezvoltarea capitalismului a însemnat adâncirea exploatării proletariatului în formele sale cele mai brutale. Pâna în anul 1872 nici o lege nu limita durata zilei de muncă în industrie. Legea promulgată în 1872 se limita la precizarea că ziua de muncă nu poate depăsi 19 ore. Un regulament din 1884 dispunea ca muncitorului să i se ingăduie să meargă dumineca la biserică. Despre o zi de repaus nu se vorbește.
          La Fabrica de chibrituri din Timișoara copii lucrau câte 12 ore pe zi, iar 45% dintre ei erau repartizați tocmai la acele munci la care legile din 1872 şi 1885 interziceau angajarea muncitorilor sub 16 ani. Totodată mijloacele folosite de capitaliști pentru accelerarea ritmului de muncă erau extrem de brutale. Muncitorii erau bătuți, amendați, concediați sau trecuți într-un sector de muncă mai greu, dacă nu realizau, la timpul stabilit de patron, norma de producție.
          Lipsa măsurilor de protecția muncii, condițiile de muncă vătămătoare sănătății, agravau şi mai mult situația muncitorilor. Astfel că  40% din bărbați, 32% din femei şi 27% din copii sufereau diferite boli profesionale contactate în fabrică.
          La greutațile cauzate de condițiile neigienice de locuit, de lipsa unei cantități suficiente de apă potabilă, de numărul mare de boli s-a adaugat şi salariul de mizerie al muncitorilor.
          Salariile muncitorilor erau foarte mici, iar cele ale femeilor şi copiilor erau de-a dreptul de batjocură. În timp ce bărbații obțineau un salar mediu pe zi de 2,50 coroane, muncitoarele câstigau numai 1,65, iar adolescenții numai 1,18 coroane, deși aceștia din urmă erau puși să muncească în sectoarele cele mai nocive, în secțiile chimice ale fabricii. 

          În anii socialismului, economia orașului Timișoara a cunoscut o dezvoltare economică și socială rapidă, devenind unul din cele mai dezvoltate centre industriale ale României. Prin comasarea unor întreprinderi, în locul intreprinderilor de proporții relativ mici, au apărut mari intreprinderi industriale.
          Industria de prelucrare a lemnului reprezentată în trecut prin „Fabrica de chibrituri” și numeroase ateliere de tâmplărie, în care munca manuală era predominantă, la sfârșitul anilor 60 această ramură a industriei timișorene a fost reprezentată de Intreprinderea de stat „Tehnolemn” si Cooperativa „Mobila Banatului”.

          Intreprinderea „Tehnolemn”, este rezultatul nationalizării în 1948 a mai multor ateliere particulare de tâmplărie, precum și a comasării acesteia în anul 1962 cu „Fabrica de chibrituri”. Ulterior, s-au facut importante investiții destinate dezvoltării şi reutilării întreprinderii. S-au construit o uscătorie artificială, un nou corp de clădire pentru secția de finisaj, o clădire nouă pentru atelierul de finisaj, montaj, ambalaj, magazii şi depozite, s-a recontruit şi sistematizat secția de mobilă, s-a modernizat hala de fabricație care a permis organizarea fluxului tehnologic linear la secția rechizite școlare, s-au creat noi spații industriale, iar în procesul tehnologic s-au adus numeroase îmbunătățiri ca: gradarea rechizitelor de uz tehnic prin imprimare şi a riglelor de calcul prin presare electropneumatică. În anul 1969 s-a terminat noua secție de rechizite, compusă dintr-o hală industrială modernă, au fost mecanizate operațiunile de transport. Întreaga întreprindere a fost dotată cu utilaj de mare productivitate.

          În anul 1963 a incetat fabricarea chibriturilor, secția respectivă s-a reprofilat pentru producția de scaune pliante, destinate în exclusivitate pentru export. 

Două etichete care prezintă produsele fabricate la Intreprinderea Tehnolemn din Timișoara:


1969

1969

 

Cateva etichete aplicate pe cutiile fabricate la Timișoara


1952

1952

1956

1956


1959


1959


1959

 

Etichete de cutii de chibrituri din perioada austro-ungară


etichetă din colecția Ion Duguleanu
 

*****

PRODUCEREA CHIBRITURILOR  ÎN BANAT
Fabrica de chibrituri Timişoara
autor: Dorotea MOMIR, 2008

Lucrare prezentată la
Sesiunea Internaţională de Comunicări Banaterra -
Timişoara, 2008, 14 noiembrie

http://www.banaterra.eu/


Lucrarea prezentată

 
Sus

horizontal rule

Pagina anterioară Înapoi Pagina următoare

site sponsorizat de Hangar Hosting

SEOweb.info - optimizare pentru motoare de cautare